A diverzifikáció jelentése a befektetések kockázatmegosztására utal. Vagyis nem egyetlen eszközben tartunk minden pénzt, hanem több különbözőben.
De akár az üzleti életben is használható a diverzifikáció fogalma, hiszen ha egy vállalkozónak csak “A” terméke van, és az nem hozza a várt bevételt, könnyen csődbe mehet. Amennyiben viszont “A-B-C-D-E” termékeket is elad a piacon, az “A” termék kiválása mellett is profitot generál, ha a többi hozza az elvárt szintet.
A diverzifikáció tehát egyfajta kockázatcsökkentési stratégia, amelynek célja, hogy ne tegyük ki a teljes befektetési portfóliót egyetlen eszköznek, vagy piaci szegmensnek. A diverzifikáció során részvényekben, kötvényekben, ingatlanokban vagy akár a technológiai szektorban, az egészségügyi szektorban, és az energiaiparban is el lehet helyezni befektetést.
A diverzifikáció szétszórja a kockázatot befektetések között, így csökkentve a veszteség lehetőségét, ha az egyik nem teljesít jól. A diverzifikáció továbbá lehetővé teszi, hogy részesüljünk a különböző piaci szegmensek és pénzügyi opciók előnyeiből, és a választott befektetési stratégia szerint alakítsuk ki a portfóliót.
Fontos tudni, hogy a diverzifikáció nem garantálja a nyereséget, és továbbra is figyelni kell a befektetéseik alakulását, és az eszközök piaci trendjeit. Szem előtt kell tartani, hogy a diverzifikáció csak egy eszköz a kockázatcsökkentéshez, és az alapos kutatás, a piaci trendek megfigyelése, valamint a portfólió állandó felülvizsgálata szintén elengedhetetlen befektetési stratégiák.